Kisah penulis, Motivasi, Santai

Makan Sihat, Keluarga Bahagia


Bismillah,

Assalamualaikum dan salam sejahtera kesayangan semua. Sebelum itu, NA ucapkan kepada ibu-ibu, mama-mama, emak-emak, amma-amma di seluruh dunia termasuklah my lovely mummy dengan ucapam SELAMAT HARI IBU and HAPPY MOTHER DAY  ❤ ❤

Semoga dipanjangkan umur dan diberi kesihatan yang baik-baik hendaknya… 🙂

Our topic today adalah “Makan Sihat, Keluarga Bahagia” seperti yang telah dibincangkan dalam siaran sejam Tanyalah Ustazah hari Jumaat baru ni, 6hb Mei jam 4 petang (TV9) oleh nama yang cukup terkenal dengan motivasi serta kesihatan juga pakar mata, Prof Dr Muhaya.

 

PhotoGrid_1462615519851Prof Dr Muhaya

NA cuba ringkaskan beberapa poin penting yang Prof sampaikan berdasarkan kepada pemahaman sendiri ok.

TIPS PENTING

  1. Utamakan lima (5) jenis warna dalam sayuran. Contoh, lobak (oren), terung (ungu), brokoli/kailan/kangkung/sawi (hijau), lada benggala (hijau/merah/kuning);
  2. Amalkan kaedah G.B.O.M (Green vegie, Beans, Onion, Mushroom)

 

> Beans refer to kacang kuda direbus (makan dalam kuantiti 2 cawan untuk tambah Fiber dalam badan);

> Onion masukkan dalam setiap masakan. Bukan bawang goreng tau;

> Mushroom amalkan makan sentiasa. Buat dalam masakan seperti sup sayur dll. Sup adalah suatu makanan yang bagus untuk badan kerana mengandungi semua serat di dalamnya);

**Kajian membuktikan kanser payudara, kanser kolon (usus) terjadi kerana badan kekurangan sumber Fiber dan serat yang mencukupi.

 

> 3 had makanan utama adalah 90% datang dari sayuran hijau (Green Vegie). Di antaranya seperti kailan, kangkung, bayam, sawi, terung, lobak, brokoli, kubis, yang menjadikan badan sihat dan wajah berseri (awet muda);

> Elakkan penggunaan serbuk perisa (preservative dan MSG) – katering/restoran selalunya yang perlu elakkan;

> Amalkan Lemon + air suam untuk perlindungan dan penjagaan antibodi;

> Makan ulam-ulaman hijau (pegaga, ulam raja, misai kucing, kaduk, dll) untuk kekal awet. Ulaman adalah makanan segar yang menjadikan dalaman kita sentiasa muda dan hidup;

> Buat jus sayur (blend beberapa jenis sayur berwarna-warni dan minum);

 

RESEPI SIHAT

  1. Mayonis = buah limau + gajus + badam (blend);
  2. Daging burger = kacang merah (blend) dan bentukkan bulat seperti daging. Letak dlm roti + timun + bawang + salad + sos = makan (bagi anak-anak yang tak gemar makan sayur;
  3. Masak beras dalam bunga kubis

 

BENDA PENTING YANG PERLU ADA DI RUMAH

  1. Juicer;
  2. Blender;
  3. Air Fryer

 

Set Tagline : ‘Saya Suka Makan Sayur’ okey. Kurangkan kalori dalam makanan, tambahkan serat dalam badan. Kekal awet muda selalu biar umur dah 30-40+++ kannn

 

Selamat mencuba 😉

 

Salam sayang, NA

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s