koleksi drama dan filem, Reviews, Santai, Sensasi

KGTStar semakin mendapat sambutan para penggiat seni Kedah


Bismillahirrahmannirrahim…

Assalamualaikum dan salam sejahtera kesayangan AiNA yang diingati serta disayangi selalu ❤

AiNA doakan semoga kita semua dijauhkan dari virus Covid 19 yang sedang melanda dunia sekarang. Sebelum itu, jom tadah tangan dan aminkan doa ini bersama ya 🤗

 

Baiklah, seperti yang tertera pada tajuk utama, KGTStar semakin mendapat sambutan para penggiat seni Kedah, jom kita rungkai apa yang menarik untuk bulan Mac ni.

KGTStar merupakan salah sebuah platform yang menggabungkan bakat-bakat seni terpendam tanahair untuk diketengahkan kepada umum dan juga media massa.

Dr Ahmad Ibrahim atau lebih dikenali sebagai Mat London adalah penasihat aktiviti seni bagi KGTStar. Beliau juga adalah Pengerusi Persatuan Pengarah Filem Malaysia (FDAM) dan seorang yang berpengaruh dalam dunia industri kreatif ini.

 

 

KGTStar baru sahaja selesai mengadakan aktiviti perjumpaan yang diadakan pada Jumaat, 06 Mac 2020 di Berangan Pool Cottage , Sg Petani, Kedah. 

KGTStar mempunyai enam orang teraju utama yang terdiri daripada pengasas juga penyunting drama dan filem, Kak Dee, Zue Afiela, Angah, Izham, Umi Amalina dan abah Zaki.

Untuk pengetahuan, perjumpaan ini adalah untuk membincangkan aktiviti penggambaran drama pendek khas raya yang akan dijalankan pada 27, 28 dan 29 Mac di Baling. Beberapa orang pelakon telah digariskan termasuklah dua orang artis popular yang pernah dikenali dengan watak Kamala dalam Senario Lagi (Bobby Kiran) dan Rafique dalam Diari Ramadan Rafique (Hassan Mirsad Kulasic) selain watak-watak tambahan yang lain. Drama ini akan ditayangkan di saluran utama Youtube KGTStar Channel

 

 

 

Kepada anda yang ada bakat tidak kira menulis, melukis, menyanyi, berlakon, mengarah atau apa-apa saja, sila layari laman web www.kgtstar.com atau follow instagram kgtstar.official untuk maklumat selanjutnya.

Sekian, terima kasih

With love,

Nisa Ahmad @ AiNA ❤

Motivasi, Santai, Sensasi

Keajaiban Mukjizat Surah Yasin Ayat 9 Melindungi Segala Keburukan


Bismillah…

Assalamualaikum dan salam sejahtera kesayangan NA 😘

Apa khabar korang? NA doakan semua dalam keadaan yang baik hendaknya. Semoga kita dijauhkan daripada virus Corona, diberi kesihatan, sentiasa dalam rahmat perlindungan cinta kasih sayang serta dalam redha Allah selalu. InshaAllah 😊

Terbaca satu artikel di Facebook Puan Hasliza Ismail membuatkan NA rasa terpanggil untuk kongsikan Keajaiban Mukjizat Surah Yasin Melindungi Dari Segala Keburukan.

Mari kita baca sedikit bingkisan cerita daripada beliau ini.

Saya nak kongsi sesuatu yang saya rasa dapat memberi manfaat. Saya ibu kepada 2 orang anak. Saya dan suami bekerja syif (perhotelan). Kami bekerja di Genting Highland, tetapi menetap di Batang Kali. Setiap hari kami berulang 30 hingga 35 minit. Cara bekerja di Genting lain. Kami bekerja 3 minggu tanpa cuti dan diberi cuti seminggu terus setiap bulan.

Saya, suami dan anak-anak sudah terbiasa dengan rutin begitu. 3 minggu bekerja dan seminggu cuti. Selalunya cuti seminggu kami akan tinggalkan rumah untuk pergi bercuti. Oleh sebab kami tidak punya banyak masa dengan anak-anak jadi cuti ini saja yang boleh luangkan masa. 

Ceritanya begini, rumah kami memang ada CCTV, suami pasang sebab kami bekerja syif dan selalu tinggal rumah lama-lama hampir setiap bulan untuk bercuti. Dijadikan cerita, satu hari selepas kami balik bercuti, saya buka saja pintu rumah ternampak ada lelaki dalam rumah dalam keadaan tidak bermaya dan separuh sedar.

Saya berlari keluar panggil suami supaya pegang anak-anak dan saya nak telefon polis. Suami cakap tidak perlu telefon. Biar dia jumpa dulu. Suami telefon ibu bapa saya yang tinggal berdekatan untuk datang.

Setelah suami saya bagi air dan makanan yang kami bungkus sebelum balik tadi, suami mula menyoal lelaki itu. 

Buat apa di rumah kami??”
Dia menyatakan yang dia lama menyasarkan rumah kami. Setiap bulan mesti akan kosong. Dan, dia tunggu masa yang sesuai untuk masuk dan rompak. Ya, merompak.

Menggigil tangan saya nak telefon polis. Suami tidak izinkan. Lalu, suami tanya lagi, apa yang terjadi dan kenapa tidak rompak? Kenapa masih di dalam rumah? Kenapa lemah tidak bermaya?

Lelaki itu berkata, dia rasa kaki dan tangan dia macam dipasung. Dia cuba mencari jalan keluar, tetapi tidak jumpa. 3 hari dia berada dalam rumah kami sebab tidak jumpa jalan keluar. Kaki tangan macam dipasung dan tidak dapat bergerak langsung walaupun untuk mencari setitis air untuk diminum.

Suami saya kata, niat di hati memang nak sumbat saja dalam penjara, tetapi dia masih kasihan. Suami kata dia pernah terbaca:

Kalau kita nampak seseorang itu susah, dilanda musibah, sebenarnya Allah bukan saja sedang menguji dia, tetapi sedang uji kita juga bagaimana kita menangani perkara tu. Suami pilih untuk beri peluang dan memaafkan sebab dia memang tak sempat capai apa-apa barang pun lagi.

Selesai semuanya, suami saya buka cerita. Dengan wajah gembira dia kata, malam ini dia nampak kuasa Allah dan dia ingat pesan arwah bapanya supaya tiap kali nak keluar rumah walaupun nak pergi makan malam depan rumah, bacalah satu ayat dari surah yasin ayat 9 ini.

Bukan saja nak keluar rumah, setiap kali nak tidur pun suami akan baca seperti dipesan arwah bapanya. Anak-anak pun suami saya ajar doa ini. Memang berguna sangat dan saya rasa terpanggil untuk berkongsi. 

 

 

“Dan Kami jadikan di hadapan mereka sekat (dinding) dan di belakang mereka juga sekat, dan Kami tutup (mata) mereka sehingga mereka tidak dapat melihat”. (Yasin 36 : 9)

 

Semoga bermanfaat dan menjadi inspirasi dan amalan kita semua. Semoga diri kita serta insan tersayang sentiasa dilindungi walau di mana saja mereka berada. Amin ya Mujib 🤗

Sumber: https://www.facebook.com/noorhasliza.ismail.7

 

With love, NA ❤

 



Kisah penulis, Motivasi, Santai

Dilema Wanita : Sahabat @ Teman Hidup?


Bismillah…

 

Assalamualaikum dan salam sejahtera kesayangan NA semua. Salam kemerdekaan buat Malaysia yang ke-60. Semoga Malaysia terus berada dalam keamanan dan kesejahteraan hendaknya. Amin Ya Robbalamin. Merdeka!Merdeka!Merdeka. Dan, salam aidil adha juga buat seluruh muslimin muslimat dari pelusuk negara yang menyambutnya. Allahuakhbar, Walillah Ilham…

Sebenarnya, lama tak menaip entry dan berkongsi dengan pembaca semua. Sibuk dengan kerja hakiki dan urusan peribadi lain kan. Jadinya, bila lama tak menulis ni, macam-macamlah terpendam jauh di lubuk hati, fikiran dan sama waktu dengannya.

 


 

 

Susahnya jadi NA. Bila dah berubah kepada niqabis ni, lagi banyak ujian. Pendek kata, hidup ini tak pernah lekang dari ujian terutamanya ujian cinta. Fikir positif saja. Maybe, Allah sayang NA sebab Dia tak nak NA terus lalai dengan duniawi. Dan, maybe rezeki NA luas ke arah lain namun bab cinta saja yang diuji. Husnuzon, husnuzon!

Walaupun NA masih lagi On dan Off berniqab kerana tuntutan kerja, ianya tidak mematahkan semangat NA untuk terus berniqab penuh selepas ini. Fyi, pada yang masih belum tahu bila NA mula berniqab ni atau yang masih tertanya-tanya kan, NA jelaskan pada Ramadhan June tahun ni. Alhamdulilah, syukur sangat sebab NA tak pernah menyangka akan menjadi seperti ini. Semua itu hidayah dari Allah Azza Wa Jalla. SubhanAllah, gembira campur terharu dengan nikmat kurniaannya ini… sobs T___T

Ok, kita tinggalkan dulu cerita niqabis. Berbalik kepada topik utama, Dilema Wanita : Sahabat @ Teman Hidup ? Dilema apa ni NA? Kenapa mesti sahabat atau teman hidup? Kenapa tak sahabat atau cinta? Banyak persoalan di situ kan bila sebut pasal teman hidup dan cinta. Ada bezanya.

 

 

Cinta itu terlalu luas skopnya. Boleh jadi cinta pada Allah, cinta pada ibu bapa, cinta pada keluarga, cinta pada negara dan cinta pada kekasih. Macam dalam entry sebelumnya ( Tetap Dalam Jiwa ). Pengertian cinta ini  banyak definisinya. Cinta ini suatu perasaan yang wujud dalam diri hambaNya sejak azali lagi. Bahkan pada haiwan juga. Cinta ini terlalu suci lahir dari jiwa yang tulus ikhlas. Dari cintalah timbulnya maksud cinta sejati itu. Cinta sejati datang dengan izin-NYA. Cinta sejati adalah bila dua insan hadir dan saling melengkapi, memahami, menasihati, menginspirasi serta memotivasikan pasangannya. Itulah cinta yang sebenar.

Teman hidup pula kesinambungan kepada cinta sejati itu. Macam domain. Dalam domain ada sub domain. Pekerja tetap ada pekerja kontraknya. Macam itulah pengertian teman hidup ini. Sebab apa NA masukkan teman hidup dalam topik ini. Sebab cinta dah terlalu banyak sangat. Yang namanya manusia ni memang suka sangat topik cintan cintun diutarakan, tetapi ada yang tahu, tak tahu, buat-buat tahu atau sengaja buat-buat tak ambil tahu. Sudahnya, insan-insan lemah dan mudah sekali terjerumus dengan cinta ini yang menanggung. Biasanya, muda-mudi belasan tahun. Oops, tak terlepas juga yang dewasa ea. Sebab mereka jatuh cinta bukan dengan hati, tapi dengan perasaan yang membuak-buak di dalamnya. Bila dah suka dekat seseorang, mudah sangat cair hati tu kan. Makanya, istilah teman hidup ini sangat sesuai diisukan kerana ianya lebih dekat dengan maksud dan tujuan cinta itu.

 

 

Sampai di sini saja topik kita. Sebaik-baiknya istikharahlah jalan terbaik memohon jawapan dariNYA. Dan, hanya doalah senjata mukmin yang mampu mengubah segalanya. Jadi, jangan pernah berhenti berdoa dan terus berbuat baik dengan sesiapa. Ya, walau kadang-kadang kita rasa kurang selesa dengan seseorang kan. Sebab itu, manusia ni tak sempurna. Sedangkan alim ulama, yang warak lagi diuji. Ini pula manusia marhaen macam kita. InsayAllah, sedang buat perancangan seterusnya. Tunggu dan terus ikuti perkembangan NA di kesemua media yer…

Apa pun, bila semuanya ok, NA sendiri akan mengundang jemputan nanti. Jangan tak datang tau, hehe 😉

 

Salam sayang, NA

 

Kisah penulis, Motivasi

Tetap Dalam Jiwa


Bismillah…

Assalamualaikum dan salam sejahtera kesayangan NA semua. Salam ketiga syawal kepada muslimin muslimat seantero dunia dan istimewa buat sahabat nun jauh di Morocco, happy eid. Alhamdulilah, we meets up again for this year. Really miss your family, both cute childrens 😉

Selepas entry pasal Lofa achievement ramadhan lepas, kini tampil dengan topik baru. Dulu-dulu masa study, NA banyak sangat cita-cita. Dari gelaran model di sekolah rendah oleh kawan sekelas, wartawan tak bertauliah sebab takde rezeki untuk kos Mass Comm, jadi budak Marketing pun syukurlah. Tu yang terasa agak friendly je sembang orang. Ha, jangan terkejut. Nampak macam pemalu, pendiam tapi bila dah betul-betul kenal, boleh haru dunia jadinya, haha, sabo jelah 😀

Ok, panjang pulak briefnya kan. Kita terus pada topik yang semestinya kalau dengan NA ni tajuk cinta memanjang. Eh, bukan cinta pada manusia je tau. Cinta ni luas pengertian sebenarnya. Cinta pada Allah swt, cinta pada nabi dan rasul, cinta pada ibu bapa, cinta pada saudara seIslam dan bla bla blaaa…

Dan lagi, yang paling penting malah lebih penting ialah cinta pada diri sendiri, cinta pada kehormatan dan maruah diri especially yang namanya wanita. NA kesian tengok wanita yang dikecewakan, disakiti, dilukai dan lain-lain lagi hanya sebab cinta yang tak kesampaian atau cinta dalam hati. Wah, dah macam motivator pulak, tetibe, hehe

Kadangkala sesuatu perkara atau seseorang yang kita berkehendak itu tak selalu akan dapat dengan mudah. Dan, bila sesuatu yang kita tidak berkehendak itulah yang semakin mendekat. Sebab Tuhan tahu apa yang baik dan tidak baik untuk hambaNya. Makanya, bila bercinta itu bersederhana sahaja. Tidak perlu berlebih-lebihan kerana kita tak tahu siapa jodoh sebenar kita. Mencari cinta itu mudah, tetapi mencari cinta sejati itu yang susah. Cinta sejati itu cinta yang tulus ikhlas. Cinta yang sanggup menerima baik buruk pasangan dan tidak mengira rupa paras fizikalnya. Lumrah, orang berbadan besar ni lebih penyayang dari yang perasan bagus, hensem sebab yang perasan ni selalunya dia akan anggap, “Aku petik 1 jari, 10 akan bersusun datang. Pilih je yang mana nak…” Random untuk lelaki atau perempuan. Tak perlu nak tuding jari pada sesiapa. Tengok diri sendiri dan perbaikilah sebelum menegur orang lain. Fair and square 😉

 

 

Dicintai dan mencintai itu sangat berbeza sekali. Untuk merasa dicintai, kita harus belajar mencintai diri sendiri dan penting belajar mencintai Allah dan Rasul dengan lebih dekat dan rapat. Perbanyakkan istighfar dan sujud padaNya. Tambahlah ibadah lain seperti bersolat sunat dua rakaat. Solat sunat taubat, tahajjud, hajat dan Dhuha. Baca Al Quran walau hanya beberapa ayat sahaja dan hadam maksudnya. InsayAllah, bila kita cuba berubah, jodoh kita akan cuba untuk berubah juga. Dan, kamu akan bertemu juga yang pantas untukmu. Wallahualam

 

Sumber : Google Image 

 

Akhir kata, jadikan kenangan itu satu batu loncatan untuk terus berubah ke arah kebaikan. Yang pergi biarkan terus berlalu, yang kecewa dan terluka bangkit dan lihatlah ramai lagi yang mahukanmu. Cuba buka hati dan beri peluang kepada yang ikhlas dengan kamu. Yang terindah datang hanya sekali, yang terpahat biarlah Tetap Dalam Jiwa

 

Salam Sayang, NA ❤

Motivasi, Reviews, Santai

Neelofa, Ikon Usahawan Wanita Popular


Bismillah,

 

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Salam 15 Ramadhan khusus pembaca muslimin dan muslimah NA yang mengikuti pembacaan korang tak kira di pelusuk mana berada sekalipun. Thanks and so terharu sangat, sobs T_T

 

 

 

 

Ok, bercakap pasal Neelofa atau Lofa, mesti dah terlintas dalam fikiran. Oh yang pengasas Naelofar Hijab tu kan. Ladyboss yang cantik manis dengan gaya makeup ala-ala nude atau yang natural la senang cerita. Sebab entahlah, Lofa pakai makeup ke tak, still nampak cantik. Memang orang Kelantan ni semua pakat comel-comel belaka agaknya. Duduk bawah lindungan bulan barangkali, eh, hehe

Wanita berusia 28 tahun itu juga sangat petah berkata-kata dan semestinya mempunyai followers yang ramai. Boleh dikatakan mempengaruhi jugalah. Sebab tu, shawl dia senang terkenal merata tempat. NA sendiri merasai jenis kainnya. Memang lembut bak baldu. Berbaloi dengan harga yang dalam lingkungan 70-80 macam tu. Satu lagi, Lofa ni memang ada daya tarikan tersendiri. Tak tahu lah tarikan macam mana, tapi sejak berhijab ni, makin cantik berganda-ganda pulak. Kagum dan terinspirasi kejap 😉

 

 

Sumber : Google Image 

 

 

Baru-baru ni, NA ada baca artikel ( malaysiakini.com ) yang mengatakan Naelofar Hijab dan berlegar-legar di udara. Dipakai oleh pilot wanita. Fuh, makin berkobar rasanya ni nak jadi macam Lofa. Maybe, lepas ni generasi muda-mudi yang lain akan turut sama teraspirasi untuk membuka legasi tudung? Hah, siapa tahu kan.

Dan, memang sekarang pasaran tudung dah macam-macam. Ramai je nak ada jenama sendiri, tak kurang juga yang memang suka buat koleksi peribadi atau ada juga yang memang suka-suka beli kain berela-ela kat Jakel, Kamdar, Gulatis ke pastu jahit. Senang kan. Ikut citarasa sendiri. Nak labuh, nak singkat, nak terus sarung (instant) tak payah brooch bagai, nak buat fesyen, etc, etc lagi.

Sesungguhnya, rezeki itu datangnya dari Allah. Kita hanya mampu berusaha, berdoa dan bertawakal sahaja. Dan satu lagi, masa depan orang tu berbeza-beza. Mungkin, ada yang hari ni jatuh, esok dan boleh bangun dengan jayanya. Ada yang jatuh dalam jangka masa yang lama, baru dapat merasa kejayaan dan kesenangan. Semua itu ada hikmah yang tersendiri. Yakinlah dengan kekuasaanNYA dan anggaplah yang terjadi pada diri itu adalah ujian untuk kita terus bangkit. InsayAllah, semua boleh berjaya. Amin 🙂

 

NA: Hashtag LofaNA pulak la. Asyik Lofattah je, hehe

 

Salam sayang, NA ❤

Sinopsis e-Cerita

Lara Hati Yang Terpendam


Sequel Luka Yang Paling Dalam (Bahagian akhir)

 

 

Gambar sekadar hiasan

 

 

AZIRA Sofiya berjalan keluar menuju anjung balkoni biliknya. Terhibur sejenak hatinya melihat  kanak-kanak riang bermain kejar-mengejar di taman permainan itu. Seronoknya menjadi anak kecil. Bebas bermain ke sana ke mari. Tidak stress atau tidak perlu memikirkan masalah apa pun. Tenang sahaja. Imbas sejenak zaman kanak-kanaknya, Azira turut merasakan suasana itu. Namun, kegirangan itu berubah saat diri menginjak dewasa. Bebanan kerja serta masalah yang datang bertambah-tambah.

Dengan kerja yang semakin bertambah dari sehari ke sehari, cinta yang belum bertemu jalan penamat menjadikan dirinya nekad untuk berehat dari isu tersebut. . Bukan tidak laku, tetapi kerana serik dan sukar percaya terhadap lelaki membuatkan dirinya menyibukkan masa menguruskan pusat kaunseling itu. Luka yang paling dalam sehingga belum ada seorang lelaki pun mampu menyembuhkan. Mungkin sudah terlalu banyak makan hati membuatkan dia memilih untuk bersendirian dan fokus pada apa yang diusahakan sekarang.

Fikri Ibrahim yang menjengkelkan. Emran dengan dunia permainan videonya. Hanya berhenti bila lapar, kemudian menyambung semula. Lebih baik couple dengan game sahaja. Danish??? Lelaki yang hanya dikenali tiga bulan itu? Hmm, lupakan sahaja. Apa dia ingat semua wanita yang dia jumpa boleh dibeli dengan duit? Dia fikir cinta itu touch and go? Boleh sesuka hati datang kemudian pergi? Tahulah kaya, berduit, kerja bagus, tapi layan perempuan macam layan budak kecil. Sudahnya, Azira ditinggalkan macam itu sahaja tanpa pesan. Nasiblah ada pusat kaunseling. At least, dia dapat luangkan masa dengan remaja yang tinggal di situ. Memang ada disediakan asrama supaya senang proses terapi psikologi dijalankan. Lagipun, dua fasilitatornya pun tinggal sekali termasuklah dirinya. Lebih baik di pusat kaunseling dari di rumah sendiri. Aktiviti pun banyak disediakan supaya remaja tidak bosan.

Alahai nasib badan. Asyik selesaikan masalah orang sahaja. Masalah sendiri ke laut. Tidak tahu di mana kesudahannya. Di antara ayat yang pernah dikeluarkan. “Sabarlah Zira. Kuatkan semangat. Hidup mesti diteruskan. You cantik, bijak, bekerjaya. You bukan jenis yang cepat mengalah. Lupakan je Danish. Dia tu buta. Dia ingat semua benda dalam dunia ni boleh beli dengan duit?  Move on okay.” Monolognya sambil tangan mengelap airmata yang mengalir suatu ketika dulu.

 

 

 

 

Gambar hiasan : Google 

 

 

 

Tempikan suara kanak-kanak itu mengembalikan Azira dari memori silam. Dia menggeleng-gelengkan kepala sambil jari menyisip rambut yang menutupi dahi. Bahagianya. Lumrah manusia. Pasti akan melalui proses perubahan. Kanak-kanak, remaja, dewasa dan fasa yang amat berat ialah alam perkahwinan. Semua itu harus dilalui juga walau ditolak sekalipun masanya akan tiba jua. Masalah yang datang perlu diselesaikan dengan baik dan rasional. Masalah bukan jalan pintas untuk putus asa atau melarikan diri. Hadapi dengan jiwa yang tenang dan positif. Bagi Azira, memendam itu memang sakit. Dan sebab itulah dia membuka platform blog untuk berkongsi dan meluahkan apa sahaja terbuku di hati. Hanya pada orang tertentu dan mudah dipercayai sahaja boleh diluahkan.

Blog airafieyadotcom merupakan blog yang mendapat rating pembaca terbaik dalam dan luar negara. Malahan, penulisannya diterjemahkan ke pelbagai bahasa oleh pembaca yang berlainan negara. Azira bersyukur kerana penulisan biasa-biasa itu dapat menjadi bahan inspirasi pembaca. Dia tidak menyangka yang blognya akan jadi seperti ini kerana apa yang ditulis itu hanyalah diari biasa yang terhasil dari kehidupan seharian. Buktinya, salah seorang telah menghantar mesej peribadi di emel denga satu ayat yang membuatkan dia bersemangat dan terharu. Komen dari pembaca negara Morroco dalam bahasa Inggeris,

“May Allah bring you strong and blessing your journey…”

 

 

 

 

Dan lagi, ada yang menghantar mesej peribadi mahu menjadikan dirinya sebagai perunding motivasi peribadi, kaunselor dan tidak kurang mahu berkenalan dengannya. Aduhai!  Apa pun niat kena betul. Kena pandai elak. Azira sangat berpegang kuat pada prinsip. Hanya menulis dan berkongsi untuk memberi manfaat kepada orang lain. Itu sahaja. Noktah! Lagipun, apa yang dia buat datangnya dari minat ingin berkongsi.

Kadang-kadang, dia rasa macam penat sahaja buat baik. Bukan apa, ada saja yang mengambil peluang dan kesempatan di atas kebaikan yang diberikan. Dugaan bagi pemilik nama Azira Sofiya Azizan. Ke mana pergi pasti ada daya tarikan tersendiri. Bukan diminta atau diupah, tetapi sifat dalaman yang lembut dan aura positif menjadikan dia mudah mendapat tumpuan ramai.

Alhamdulilah. Meskipun, dia tidak sehebat mana, namun setiap apa yang ditulis, dikongsi menjadi bualan pembaca sekitarnya. Dan kerana sifat rendah diri itu, dia disenangi kerana tidak pernah terlintas langsung untuk menyombong atau membangga diri. Bersederhana lebih baik. Azira bersyukur berkat kesabaran dan ujian yang dilaluinya telah mendekatkan dia pada jodoh yang tidak disangka. Benarlah. Segala yang berlaku, ada hikmah di sebaliknya. Maha Suci Allah. DIA-lah sebaik-baik perancangan. Kita sebagai hamba ini hanya mampu berdoa, berusaha dan bertawakal dengan tulus ikhlas kepada-NYA.

Kini, Azira Sofiya menghitung hari-hari bahagia untuk disatukan bersama cinta hatinya. Insan teristimewa hadiah dari Illahi buat hamba yang sabar dalam ujian. Pasangannya adalah salah seorang peminat rahsia dari blognya yang hanya menjadi sahabat motivasi sahaja, Takdir menemukan mereka ke dunia realiti dalam sesi bertemu peminat di pesta buku antarabangsa. Lamaran mengejut dibuat secara tiba-tiba oleh lelaki itu di hadapan ribuan orang pusat membeli-belah tersebut. Malu, terkejut, terdiam seribu kata bila mengenang kembali peristiwa bersejarah itu. Allahuakhbar! Indahnya takdir-MU. Aku bersyukur, ya Tuhan. Berkatilah cinta sejati kami ini sampai ke Syurga.

 

 

 

 

–  TAMAT –

Motivasi

Metafora dunia


         “Belajarlah Dari Pengalaman Dan Kesusahan…”

Sources : Google Image

Sebelum NA mulakan kisah ni,  anda mesti pernah dengar kan perumpamaan yg semacam ni. Kalau nak tahu mengenai kisah bidalan spt dalam gambar ni, ianya memberikan suatu kesedaran buat kita yg setiap kejayaan itu tak mungkin senang datang bergolek tanpa usaha. Semuanya bermula dgn kesusahan dan daripada situ jugaklah kita akan dapat pengalaman. Baiklah, kpd sesiapa yg masih belum tahu kisah sebenar, mari NA kongsikan serba sikit 🙂

Kisahnya begini;

“Satu hari. ade seorang budak perempuan sedang asyik melihat sebuah kepompong. Hari-hari telah berlalu, budak perempuan ni tunggu dan terus menunggu sehinggalah masa kepompong ni nak bertukar dan menjadi rama-rama yg cantik. Dia jadi terfikir, tentu sangat sukar kan rama-rama ni nak keluar dari kepompong itu. Tanpa berlengah lagi, dia pun terus mengambil pisau dan memotong pada sehelai daun pada kepompong itu dan melepaskan rama-rama itu keluar. Kemudian, apa yg dia sedari rama-rama itu menghadapi kesukaran utk terbang dan akhirnya ia pun mati…”

p/s: Moral kisah ini menyatakan betapa perlunya pengorbanan menghadapi cabaran dan kesusahan sebelum mencapai kejayaan. Apa yg paling berharga di sini adalah nilai sebuah pengalaman krn pengalaman tidak dpt dibeli dgn wang ringgit… 😉

Renung2kanlah… >3

***Daripada sumber buku aspirasi “The Leader Who Had No Title” hasil penulisan Robin Sharma